חברות משפחתיות בימי קורונה: "תופעת התרחבות הזמן"

חברות משפחתיות בימי קורונה: "תופעת התרחבות הזמן"

האם ואיך חברות משפחתיות יתמודדו עם המשבר טוב יותר מחברות לא משפחתיות?

מאת: ציפי שפרלינג 

בעיצומו של משבר הקורונה, אני שואלת  מייסד חברה שאני מלווה ושהשלימה בסמוך לפרוץ המשבר רכישת חברה נוספת, איך הוא מרגיש בדיעבד כלפי הרכישה. תשובתו הינה: "אני מרגיש מצוין". המחשבה שיכול היה אולי לקנות את אותה חברה בזמן המשבר או אחריו במחיר יותר זול אינה מערערת את תפיסת עולמו והאסטרטגיה שלו. ובלשונו: ״ למדנו שאנחנו כאן לא בישביל למכור חברות. אנחנו כאן בישביל לייצר סינרגיה מערכתית של עסקים לדורי דורות וזה מה שמנחה את האסטרטגיה והאופרציה העיסקית שלנו. הנחת העבודה היא שאם המשבר הכלכלי והחברתי לא ייפתר בדור שלנו, הוא ייפתר בדור הבא. אנחנו עובדים קשה למען ההמשכיות והקיימות״.

 

התנהלות מתוך תפיסה עמוקה של מערכתיות והמשכיות, עיסקית ומשפחתית מהווה יתרון תחרותי, מתבטאת בצמיחה, ובאופן אף יותר מובהק משמשת מנוע להתמודדות איתנה עם משברים כמו גם הפיכת משבר להזדמנות.

״אנחנו לא נבהלים״ אמר לי מייסד אחר, ״אנחנו לא עובדים בטווחים של חודשים ושנים אלא בעשרות ומאות שנים. ולמרות שבהשוואה לאירופה אין לנו בישראל הסטוריה של חברות משפחתיות בנות מאות שנים, טוב לנו שנעמיק את ההסתכלות ותפיסת הטווח הרחוק ונרחיב עוד יותר את האופק במצבי משבר. זו החוזקה והמהות שלנו".

 

ג׳ף בסוס השיק את אחד הפרויקטים היוקרתיים ביותר בהסטוריה , בניית שעון מכני ענק מימדים בלב ליבו  של אחד ההרים המבודדים במערב טקסס, שעון שמתוכנן לעבוד 10,000 שנה. השעון אומר בסוס, מהווה סמל ומיצג עצום מימדים לטיפוח חשיבה לטווח ארוך, זו שלטענתו ולצערו הולכת ונכחדת מן העולם.   על מנת למצב את ערכו האייקוני באופן מוחשי וכסמל הטווח הארוך, בסוס משקיע בשלב הכניסה לפרויקט 42 מיליון דולר.

 

אלא שלעיתים גם אם חשיבה מערכתית לטווח הארוך מובנת בדור המייסדים, היא לא מחלחלת, לא מוטמעת ואף מעוררת התנגדות אצל דורות ההמשך. נדרשת הכשרת הנהגה הכרוכה בשינוי הבסיס החשיבתי וההתנהגותי,  כולל יצירת שיח ומו'מ מתמשך אל מול תפיסות  הפוכות של בדידים, של מהר, כאן ועכשו. מבחן התוצאה הוא  ביכולת הדורות הבאים להוביל תהליכים של בניית תשתיות לטווח הארוך ושל עמידות איתנה במצבי אי וודאות.

 

ב-2015 ביל גייטס ניבא שמגיפה תתקיף את העולם והתריע שאם לא יהיה שינוי בהקצאת המשאבים, העולם יקלע למשבר עמוק. אבל ב- 2015 האופק האפוקליפטי נראה רחוק, בעיקר כי נדרשה חשיבה בתדרים ארוכים יותר.

 

האם המלכנו מנהיגי מדינות עם אחריות להנהיג בהשראת "תופעת התרחבות הזמן" ? נהפוך הוא. בהתמסרות הענקנו לגיטימציה וחיזוקים לקוצר ראיה, להתמודדות במצבי וודאות ולעידוד סיפוקים מהירים, אישיים ומיידיים. התוצאות לא אחרו להגיע.

 

עסקים משפחתיים מכיוון שהם לטווח ארוך ולא כדי "לעשות מכה" יכולים להתבונן על ימי המשבר בתפיסה היסטורית שמצליחה לתפוס גם את הימים שלאחר המשבר וההתאוששות. אלה יכולים לשמש סמן ומדד לאיך חשיבה מערכתית לטווח ארוך עוזרת להישאר בזירה העיסקית-משפחתית גם במצבי משבר ואי וודאות, במצבים שלא דומים למשהו שהיה מוכר או ידוע מראש. זה דורש לקיחת אחריות והתמדה, בראש וראשונה מן העסקים המשפחתיים עצמם. כאשר המוטיבציה להמשכיות היא חלק מהדנ"א של המייסדים, האחריות והעבודה מחייבות לדאוג לחסן את הדורות הבאים בפני הנגיף הבלתי נראה, זה המכרסם ביכולת לראות לטווח הארוך והמכלה את היכולת להנהיג מערכת מורכבת במצבי אי וודאות ומשבר.

 

אנחנו כאן כדי להישאר.

לפגישת ייעוץ צרו קשר:

אני מאשר/ת קבלת דיוור פרסומי
ד״ר ציפי שפרלינג
050-5272299
zipi@zipishperling.co.il